Jak jsme k Waldorfu přišli:
Jako každá máma, tak i já jsem pro své dvě děti, Marušku a Aničku, chtěla vždy to nejlepší. Když se holky narodily, chtěla jsem být dobrou mámou a dělat správná rozhodnutí. Jenže mě nikdo nenaučil, jak se to dobré pozná. Zpočátku jsem naslouchala a důvěřovala okolí, rodině a společenským pravdám.
Až o pár let později, když první dcera nastoupila do školky, se ve mně probudilo něco, o čem jsem doposud nevěděla, že v sobě mám. Byla to intuice, která mě nutila přemýšlet o tom, že se něco děje špatně. Holky často plakaly, když jsem je vedla do školky, chtěly být raději doma s mámou.
Další zkušenost nastala s nástupem do první třídy klasické základky. Od první třídy povinnosti, úkoly, doučování toho, co dcera nestíhala ve škole, opravování chyb, místo společných chvil radosti a volné hry. Denně se slzami v očích dopisování do pracovních sešitů a písanky. Nároky na rodinný život ze strany školy se stupňovaly, nikomu doma v tomhle režimu nebylo dobře.
Přicházely postupně otázky, zda je nutné v tom pokračovat?
Nejde to dělat jinak?
Proč máme dceru nátlakem nutit k učení, se záminkou lepšího prospěchu?
Proč nemůžeme respektovat její tempo v učení?
Ať už to byl osud, nebo náhoda, stalo se, že jsme se octli na workshopu inovativních škol ve Zlíně. Domů jsme s manželem a dětmi odcházeli s tím, že nás nejvíce oslovila právě WZŠ. Asi měsíc na to jsme se přihlásili na ukázkovou hodinu pro rodiče, a domů jsme odcházeli vlastně už rozhodnutí. Přišel pocit, že děláme správný krok.
Souznění bylo v respektu k dětem, jako k bytostem stejně hodnotným, jako je učitel a dospělí, avšak ještě s málem zkušeností.
Vnímání dítěte jako bytosti individuální, a přesto součástí celku, něčeho přesahujícího nás, to byly momenty souhry, kdy jsme si řekli, že tohle pro naše děti chceme. A tak naše holky od září 2024 začaly navštěvovat první a třetí třídu WZŠ.
Třídy, kde více jak na množství vědomostí dbají na dobré vztahy, hravost, chuť poznávat a učit se nové věci.
Ve WZŠ jsme teprve nováčci, ale cítíme se tu jako doma. Nejvíce nás mile překvapil přístup k dětem, otevřenost vedení, pedagogů a asistentů, ochotných řešit sebemenší problém nebo si jen tak popovídat.
Přeji vám všem, ať už se nacházíte kdekoli, aby vás denně provázela laskavost, tak jako provází nás a naše děti ve Waldorfské škole.
Děkujeme Marie Hujíčková 🤍
Další nominovanou maminkou je Andrea Čermáková