Denní harmonogram:
Průběh dne je veden snahou o rytmické střídání činností, při kterých dítě může zcela svobodně projevovat svou individualitu a jedinečné zaměření své osobnosti, prožívat své první sociální role a získávat počáteční sociální zkušenost, s činnostmi, ve kterých zažívá sílu společenství, v němž se nachází. Členění dne je tak organickým celkem, ve kterém je dítě neseno jistotou rytmického střídání činností, v nichž se dokáže snadno orientovat a jejichž smysl přijímá stejně přirozeně jako existenci střídání spánku a bdění nebo nádechu a výdechu.
Příklad průběhu dne:
7,30 hod — 9,00 hod volná hra dětí a činnosti podle dne v týdnu
9,00 hod – 9,30 hod společné činnosti v kruhu (prstové hry, básně, písně, pohybové hry, povídání, hádanky, vyprávění)
9,30 hod – 10,00 hod svačina
10,00 hod – 11,30 hod pobyt venku
11,30 hod – 12,00 hod pohádka
12,00 hod – 12,30 hod oběd
12,300 hod – 14,00 hod odpolední odpočinek
14,00 hod – 15,00 hod svačina
15,00 hod – 16,00hod volná hra dětí
Činnosti podle dne v týdnu:
Pondělí – pečení
Úterý – malování
Středa – eurytmie
Čtvrtek – práce se včelím voskem, kreslení s voskovými bločky
Pátek – příprava müsli a den v terénu
Malování, kreslení, práce s včelím voskem či dřevem, příprava müsli na výpravu (den s putováním do blízkého okolí), pečení chleba, šití či práce s látkami, ovčí vlnou apod.
Denně připravujeme s dětmi bylinkový čaj, pečujeme o zvířátka i záhonky, nosíme si kytičky na stolky dovnitř, hýčkáme si okolí vevnitř i venku.
Jak vypadají konkrétní činnosti:
Malování:
Při malování se děti seznamují s barvami, nezobrazují však konkrétní předměty, ale prožívají svět barev, jejich vznikání a prolínání. Děti pozorují, jak se jedna barva setkává s druhou, ohraničuje ji nebo se s ní spojuje, jak vznikají nové barvy, nové formy. Svou fantazií v tom vidí to nebo ono. Tak dítě vyvíjí obdivuhodné intuitivní umění kladení barev. Takovéto malování nevede k soutěživosti nebo k obkreslování, ale je terapií, která vyrovnává napětí a únavu z jednostrannosti.
Kreslení:
Při kreslení užívají děti voskové pastely v blocích s širokou měkkou stopou na velkém formátu papíru. Dětské práce nehodnotíme a zpravidla nevystavujeme, jde o kreslení pro potěšení a ztvárnění prožitků. Kreslíme vždy před oslavou narozenin některého z dětí. Děti vytvářejí malá přání, která v den oslavy narozenin dostává oslavenec jako dárek od každého z nás.
Pečení chleba, příprava müsli:
Přípravy pečení chleba se účastní všechny děti. Ráno zadělají společně s učitelkou těsto. Vypracování má na starosti učitelka, děti zpracovávají za doprovodu písní nebo říkadel malé bochánky. Děti si projdou celým procesem pečení chleba i s předcházejícím mletím celozrnné mouky. Svými smysly zde zažijí působení elementů jako jsou slunce, voda, země i vzduch. Bochánky chleba budeme časem péct v naší venkovní peci. V letních měsících budeme u nás péct i pizzu.
Podobným procesem přípravy pokrmu, při kterém může dítě zažívat uspokojení nad schopností soběstačnosti, je příprava müsli. Dítě narozdíl od pečení chleba, kde zažívá živý proces přidávání, růstu a kvašení, potravu krájí, dělí a míchá různé druhy ovoce. Všechny tyto činnosti poskytují bohaté smyslové zážitky a jsou i zdrojem nových pracovních a sociálních návyků. Směs müsli si připravíme předem a pak ji na výpravě za poznáním dohotovíme v kotlíku na ohni, kde si můžeme dopřát prožitek stolování pod širým nebem.
Modelování – práce se včelím voskem, práce se dřevem:
Základním materiálem při modelování je včelí vosk. Při jeho zpracování si děti pěstují nejen jemnou motoriku, ale i trpělivost, neboť toto zpracování je zdlouhavější než práce s plastelínou. I zde je dána přednost před vysvětlováním nejprve vlastnímu zážitku dětí z práce dospělého. Pravidlem při práci je pak postup od celku k jednotlivostem.
Eurytmie a podpora přirozeného pohybu dětí:
Pohybová výchova je zde zastoupena především eurytmií, která je spojením pohybu se slovem nebo hudbou. Tato činnost léčivě působí na celý organismus, podporuje správný rozvoj vnitřních, životně důležitých orgánů a pomáhá při utváření řečových schopností i při korekci vad ve výslovnosti. Umožňuje dítěti vžívat a vciťovat se do dějů a nálad, které ztvárňuje při zapojení celé smyslové sféry.
Vedle eurytmie je kladen důraz především na volný, přirozený a vydatný pohyb na zahradě nebo na vycházkách.
Zpěv:
Není zde pojednán jako samostatná řízená činnost. Zpíváme při každé příležitosti, zpěv doprovází umělecké činnosti, pohádky, uvádí kreslení či pečení chleba, je přítomen i při ranních hrách a poledním odpočinku. Ponechává děti ve světě snovosti, je pomocníkem při přechodu z činnosti na jinou činnost.
Z hlediska celkové výstavby dne a rytmu činností je žádoucí, aby byla zachována podmínka rovnováhy mezi volnou hrou dětí pro rozvoj jejich vlastní iniciativy a mezi společnou činností skupiny vedenou učitelkou.
Roční harmonogram:
Rok je protkán hlavními ročními slavnostmi. Zároveň pro nás běh roku představuje východisko pro naši veškerou činnost.
Podzimní rovnodennost (Michaelská/Svatováclavská)
Martinská
Adventní spirála
Vánoční slavnost
Jarní slavnost
Svatojánská